Co to jest Rummikub?
Rummikub to dobrze zrobiona gra towarzyska. Gra powstała w Izraelu w 1950 roku, a w latach 80-tych stała się popularną grą w różnych krajach. Jest kojarzona z jedną z najpopularniejszych towarzyskich. Rummikub produkowany jest w 25 różnych językach, rozprzestrzenił się w ponad 100 milionach egzemplarzy, a jego sprzedaż nie spada z roku na rok.
Jaki jest cały cel tej gry?
Celem gry jest wyeliminowanie wszystkich posiadanych przez gracza kości poprzez ich zakrycie, podobnie jak w remiku. Z zakrytej puli kości każdy gracz może wziąć od dwóch do czterech (przynajmniej w tej wersji) – są one rozmieszczone w 14 różnych kafelkach, co przypomina Scrabble. Następnie tworzona jest albo grupa – zestawy trzech lub czterech kości z tym samym numerem, albo serie – ciągi co najmniej trzech kolejnych różnych liczb w tym samym kolorze. W momencie uzbierania łącznej kwoty 30 zł wychodzi się, jeżeli brakuje – gracz dobiera nową płytkę. Zwycięzcą zostaje gracz, który jako pierwszy usunie wszystkie płytki ze swojej planszy.
W Rummikuba można grać jak w turnieju – punktacja jest wtedy bardziej skomplikowana – poprzez dodawanie i odejmowanie pozostałych wartości, zapisując wynik ze znakiem plusa i minusa w zależności od tego, czy gracz wygra, czy przegra. Po kilku grach można zrozumiećte symbole, możnatakże skorzystać z instrukcji, która zawiera przykładowy program składający się z trzech gier dla grupy graczy.
Gra się lepiej gdy jest spora ilość graczy. Oczywiście, jak zwykle, im większa liczba graczy, tym ciekawiej, bo ilość operacji po rzucie kostkami rośnie wykładniczo.
Co w Rummikub się znajduje?
Gra składa się ze 104 kostek ponumerowanych od 1 do 13 w czterech kolorach: czarnym, czerwonym, niebieskim, pomarańczowym.
Na każdą liczbę przypada dwóch jokerów. W pudełku znajduje się także całkiem nieźle napisane instrukcje z pasującymi przykładami różnych zagrań i cztery tabliczki – specjalne klocki podtrzymujące.
Rummikub – zasady gry
Przygotowania do gry
Każdy gracz otrzymuje płytkę i kładzie ją przed sobą na stole.
Wszystkie kości kładzie się zakryte na środku stołu i starannie tasuje.
Następnie każdy gracz otrzymuje jedną kość.
Kto wylosuje największą liczbę, rozpocznie pierwszą grę.
Kości użyte do losowania kolejności odkłada się z powrotem na stół, wszystkie kości ponownie tasuje i umieszcza w bloku złożonym z 7 kości (ostatni blok będzie miał 8 kości).
Zaczynając od pierwszego gracza, gracz podzieli dwa stosy po 7 kości pomiędzy graczy po swojej lewej i prawej stronie.
Gracz otrzymuje w sumie 14 bloków od innych graczy i umieszcza je na swojej planszy w taki sposób, aby inni gracze nie mogli ich zobaczyć.
Reszta kości tworzy bank.
Start gry
Kładziony jest stos 8 kości na środku stołu, aby można było losować je przez całą grę.
Kiedy stawki się wyczerpią, gracz, który musi dobrać blok, wybierze stawkę od bankiera i umieści ją na środku stołu.
Rozstawienie kostek
Zabawa polega na wykładaniu na stole zestawów klocków stworzonych przez gracza.
Może to być seria lub grupa.
Pierwsza składa się z co najmniej trzech kolejnych ponumerowanych kostek tego samego koloru.
Grupa składa się z trzech lub czterech kości o tej samej liczbie i różnych kolorach.
Gra otwarta
Jeśli gracz z kolei zgromadził na swojej szachownicy jedną lub więcej kombinacji o łącznej wartości co najmniej 30 punktów, może je umieścić na planszy (wartość tej kombinacji jest sumą punktów na planszy).
Nie musi rezygnować ze wszystkich grup i serii, które posiada, pod warunkiem, że zdobędzie 30 punktów.
Jeśli gracz nie ma kart do otwarcia, bierze kości ze stosu, a następny gracz kontynuuje zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Gracz nie może wykonać żadnych innych akcji przy pierwszym rzucie.
Manipulowanie graczami
Od tury po otwarciu gracz może dodawać kości ze swojej planszy do układów umieszczonych na stole, a także wykonywać operacje, czyli przebudowywać układy umieszczone na stole.
Jednakże w każdej turze musi zagrać co najmniej jeden blok ze swojej planszy.
Jeśli wszystko inne zawiedzie, bierze kostkę z banku.
Użycie jokera
W grze występuje dwóch jokerów.
Jeśli gracz ma jokera na swoim kafelku, może zastąpić dowolny brakujący blok, tworząc z nim serielub grupę.
Jeśli na stole znajduje się joker, a gracz ma na swojej planszy kostkę, którą joker zastępuje, może wziąć jokera i umieścić swoje kości na jego miejscu.
Koniec gry
Gra kończy się w momencie, gdy jeden z graczy ułoży wszystkie kostki ze swojej planszy na stole i zasygnalizuje to pozostałym graczom poprzez złożenie nóg stojaka (w wersjach stojakami).
Dlaczego warto kupić Rummikub dla swojego dziecka?
Rummikub – dlaczego warto zakupić?
Podczas zabawy dzieci ćwiczą dodawanie i uczą się znaczenia cyfr arabskich (oraz pisania czterech liczb).
Podczas tworzenia serii poznaje także kolejność, w jakiej się pojawiają.
Na rynku dostępne są także wersje Junior i Travel. Jeśli gra Cię zainteresowała, jest do kupienia pod tym linkiem.
Comments are closed.