Z uwagi na fakt, że w Polsce nie ma jednego aktu prawnego, który byłby zbiorem przepisów normalizujących reklamowanie produktów czy usługi, sytuacja przedsiębiorców jest znacznie utrudniona. Prawo reklamy jest rozproszone w wielu różnych aktach prawnych. Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji, reklamą nazywamy przekaz handlowy, który pochodzi od podmiotu prywatnego bądź publicznego z uwagi na jego działalność zawodową lub gospodarczą i mający na celu promocję sprzedaży bądź zmierzający do odpłatnego korzystania z towarów lub usług. Ustawa mówi także, iż autopromocja to także reklama.
Przepisy dotyczące prawa reklamy
Ustawy zawierające przepisy, które zawierają prawa reklamy:
- prawo konsumenckie
- prawo prasowe
- zwalczanie nieuczciwej konkurencji
- o radiofonii i telewizji
- prawo farmaceutyczne
- ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz
- ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu.
Jak widać prawa reklamy są zawarte w licznych aktach prawnych. Niektóre normy są sprecyzowane tylko dla konkretnych branż. Tak jak w przypadku prawa farmaceutycznego regulacje dotyczyć będą głównie leków czy suplementów diety. Natomiast reklamy branży alkoholowej będą regulowane ustawą o ochronie zdrowia. Jednakże istnieją przepisy wspólne, które każda z reklam będzie musiała spełniać, by przedsiębiorca nie poniósł kary administracyjnej.
Prawo reklamy – zasada nieuczciwej konkurencji
Istotnym aktem prawnym, z którym każda reklama musi być zgodna jest ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przepisy te regulują jakie praktyki rynkowe są absolutnie niedozwolone i bezwzględnie naruszają warunki konkurencji oraz określają ograniczenia w sferze prawa reklamy.
W praktyce istnieje parę typów reklam, które naruszają zasady konkurencji. Należą do nich:
- reklama naruszająca prywatność – polega na reklamowaniu w sposób usilny i nachalny,
- reklama sprzeczna z przepisami prawa to reklama ograniczona bądź niedozwolona,
- kryptoreklama – konsument może odnieść wrażenie, iż nie jest to reklama, lecz zwykła prezentacja towaru,
- reklama wprowadzająca klienta w błąd – to reklama wpływająca na decyzję odbiorcy odnośnie wyboru danej usługi bądź towaru,
- reklama porównawcza – zestawia towary bądź usługi danego przedsiębiorcy z konkurencją w taki sposób, że odbiorca jest w stanie rozpoznać konkurenta (choć po spełnieniu kilku warunków, reklama ta może być legalna).
W przypadku opublikowania reklamy zakazanej, jak wyżej wymienione, przedsiębiorca popełnia proceder nieuczciwej konkurencji.
Comments are closed.